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Vecchio 04 giugno 05, 14:09   #1 (permalink)  Top
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Ciao! Volevo sapere i pro e i contro o invariante di utilizzare due fili di rame da 0,4mm quando invece servirebbe un unico filo da 0,8mm nel riavvolgere un motore, grazie!
Rata non è collegato   Rispondi citando
Vecchio 04 giugno 05, 14:15   #2 (permalink)  Top
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L'avatar di ron_van_sommeren
 
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Once you know how many winds you need, use the thickest wire possible, or 2-3 wires in parallel. Fill the space with copper. Lower resistance, less losses, lower temperature, higher efficiency, motor can handle more power.
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Vecchio 04 giugno 05, 14:26   #3 (permalink)  Top
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L'avatar di CantZ506
 
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Originally posted by Rata@04 giugno 2005, 14:01
Ciao! Volevo sapere i pro e i contro o invariante di utilizzare due fili di rame da 0,4mm quando invece servirebbe un unico filo da 0,8mm nel riavvolgere un motore, grazie!
Premesso che due fili da 0,4 non sostituiscono un filo da 0,8(ce ne vorrebbero 4), l'uso di fili più sottili consente un avvolgimento più 'pieno'; sia per il maggior riempimento degli spazi, sia per la maggiore flessibilità.
Quello che devi considerare, non è il diametro, ma la sezione del filo.
Qualcuno potrebbe dirti che aumentando il numero dei conduttori, diminuisce la resistenza dell'avvolgimento in quanto si diminuisce l'effetto pelle!
NON concordo affatto con tale teoria, perchè l'effetto pelle inizia a manifestarsi(in modo tangibile) solo alle alte frequenze.
Il contro di più fili è che devi 'spellarne' di più per poi saldarli insieme!
__________________
Ciao, Piero.

URL="www.educaunranocchio.org"]www.educaunranocchio.org[/URL]
[/SIZE]onlus per il recupero di ranocchi cafoni cerca volontari da inserire nel proprio organico[/CENTER]
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Vecchio 04 giugno 05, 16:54   #4 (permalink)  Top
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L'avatar di ron_van_sommeren
 
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Skin effect plays no role in e-motors. In fact, the use of multistranded litze wire reduces the copper-density and thus creates a higher resistance. More losses, lower efficiency.
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Vecchio 06 giugno 05, 16:45   #5 (permalink)  Top
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Invia un messaggio via ICQ a Hannibal
So what do you prefer Ron? A single thick wire or more in parallel?

I have made a comparison between my Utron 400R and my Typhoon 06. The first is made by a lot of really thin wires wired in parallel, while the second is exactly the opposite. Is there any theory that make us prefer one instead the other?

thanks, bye
__________________
un giorno mi librerò in volo sul mio Diavolo dalla coda biforcuta e allora attenti a voi...



Hannibal
alias l'Africano



Io ero il mod ciucco
Hannibal non è collegato   Rispondi citando
Vecchio 06 giugno 05, 19:01   #6 (permalink)  Top
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L'avatar di ron_van_sommeren
 
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Skin effect plays no role, therefore litzewire is not necessary. In fact, in litze wire the amount of insulation can even be more, because every tiny wire is coated. This means litze wire will give a lower copper fill factor and trus higher resistance and lower efficiency. www.flyware.de is the only manufacturer that uses litze wire, not http://www.Kontronik.de, not Plettenberg, not http://www.hb-motoren.de, not Cyclon, Aveox, Maxcim, Torcman, Lehner, Hacker etc.etc. It's easier to wind, that's all. About skin effect in our motors (German only):
http://www.torcman.de/peterslrk/Skin-Effekt.html

A lot of people think that be change the diameter of a stack of pipes (wires) the space between the pipes will decrease. This is not so, no matter the diameter, there will always be 10% space and 90% pipe (copper). The same goes for spheres/balls but I haven't calculated the space in between. See my drawings and my 'discussion' with Steve Neu here:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=65245&

It can be advantageous to wind several wires in parallel if a single wire is too thick to handle properly (and therefore gives lower a lower fill factor). From an electric and magnetic point of view there is no difference between these two types, as long a to total surface area of the single wire and the parallel wires are the same.
ron_van_sommeren non è collegato   Rispondi citando
Vecchio 06 giugno 05, 21:26   #7 (permalink)  Top
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Originally posted by ron_van_sommeren@06 giugno 2005, 17:53
Skin effect plays no role, therefore litzewire is not necessary. In fact, in litze wire the amount of insulation can even be more, because every tiny wire is coated. This means litze wire will give a lower copper fill factor and trus higher resistance and lower efficiency. www.flyware.de is the only manufacturer that uses litze wire, not http://www.Kontronik.de, not Plettenberg, not http://www.hb-motoren.de, not Cyclon, Aveox, Maxcim, Torcman, Lehner, Hacker etc.etc. It's easier to wind, that's all. About skin effect in our motors (German only):
http://www.torcman.de/peterslrk/Skin-Effekt.html

A lot of people think that be change the diameter of a stack of pipes (wires) the space between the pipes will decrease. This is not so, no matter the diameter, there will always be 10% space and 90% pipe (copper). The same goes for spheres/balls but I haven't calculated the space in between. See my drawings and my 'discussion' with Steve Neu here:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=65245&

It can be advantageous to wind several wires in parallel if a single wire is too thick to handle properly (and therefore gives lower a lower fill factor). From an electric and magnetic point of view there is no difference between these two types, as long a to total surface area of the single wire and the parallel wires are the same.

Infatti questo qui a me va da favola!! 8 spire filo diam. 0.8 mm.
Non fa sforzo neppure con una 10x4,7...
Appena effettuo qualche misurazione vi ragguaglio...
Icone allegate
Dimensione filo-motore.jpg  
i-sal non è collegato   Rispondi citando
Vecchio 07 giugno 05, 00:28   #8 (permalink)  Top
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Ah, scusate... dimenticavo... D'accordo con Ron, cablaggio a stella!
i-sal non è collegato   Rispondi citando
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