Citazione:
Originalmente inviato da Renato Privitera This is "exactly" the same as running an engine on the bench with a 10 X 4 in a strong four stroke, then stopping it and replacing the prop with, say, a 12 X 6. Start the engine up at the same needle valve setting and you can bet your mortgage it'll be running in a two stroke. It's got a greater load on it and, as a result, with the same mixture setting will be running in the two stroke mode. It's the load that causes the break. (that's a pretty extreme example of a prop change and could result in too much load causing an overheat so don't take it to the test stand without that caution in mind). |
Molto interessante! Quello che non capisco però è COME il maggior freno sull'albero motore, dovuto evidentemente al maggior carico che l'elica più grande esercita, induca al passaggio al 2T. Istintivamente mi viene da pensare che il poveretto, già in difficoltà per una carburazione troppo ricca, (Ratta-Ratta!!), qualora venisse "frenato" risponderebbe con un sacrosanto "vaffa..." ovvero una condizione di ingolfamento con numero giri e coppia tendenti alla Fossa delle Marianne. Mi verrebbe anzi da dirgli: "Visto che sei così pigro, ti metto un'elica più piccola, così forse te ne vieni fuori da questo letargo!"...Evidentemente mi sbaglio, ma non capisco dove.